Kvaliteedijuhtimissüsteemi põhikontseptsioon on lihtne. See on poliitikate, protsesside ja protseduuride kogumik, mis on vajalikud ettevõtte äritegevuse võimalikult efektiivseks elluviimiseks ja planeerimiseks.
Kvaliteedijuhtimissüsteemi põhikontseptsioon on lihtne. See on poliitikate, protsesside ja protseduuride kogumik, mis on vajalikud ettevõtte äritegevuse võimalikult efektiivseks elluviimiseks ja planeerimiseks.
ISO on Rahvusvaheline Standardiorganisatsioon, mis asub Šveitsis. ISO tähendab kreeka keeles võrdne. ISO annab välja rahvusvahelisi standardeid. Standardite valdkonnad on näiteks toiduohutus, keskkonnajuhtimine, kvaliteedijuhtimine jne.
Kvaliteedijuhi eesmärk on tagada, et toode või teenus, mida organisatsioon pakub, täidab oma eesmärki, on maksimaalselt kvaliteetne ning vastab nii välistele kui sisemistele nõuetele. See hõlmab nii seaduslikku vastavust kui ka klientide ootusi. Kvaliteedijuht koordineerib tegevusi, mis on kvaliteedistandardite täitmiseks vajalikud.
Välja on töötatud ka kvaliteedijuhi ja kvaliteedispetsialisti kutsestandardid, mille leiab Eesti Kvaliteediühingu kodulehelt (http://eaq.ee/).
Juhtimissüsteemi audiitor on ekspert, kes tagab juhtimissüsteemi objektiivse ja sõltumatu hindamise ning annab nõu protsesside täiustamiseks.
Kvaliteedijuhtimissüsteemi siseaudit on sõltumatu ja konsulteeriv tegevus, mis aitab tagada tegelike protsesside vastavuse standarditele.
Kvaliteedikontroll (CQ) ehk kvaliteediohje on protseduur või protseduuride kogum, mille eesmärk on tagada, et toode või teenus vastab kliendi määratletud nõuetele. Kvaliteedikontrollile sarnane termin on kvaliteeditagamine (QA).
Kvaliteeditagamine (QA – Quality Assurance) on kvaliteedijuhtimise osa, mis kindlustab, et kvaliteedinõuded saavad täidetud (EVS-EN ISO 9000:2015). Kvaliteeditagamisele sarnane termin on kvaliteedikontroll (QC).
Üldises mõistes on standard kokkulepitud viis millegi tegemiseks. See võib olla tootmine, teenuse pakkumine või materjalide tarnimine.
ISO 9000 on dokumentide seeria, mis koosneb erinevatest dokumentidest. ISO 9000 sisaldab põhiprintsiipe ja termineid. ISO 9001 sisaldab kvaliteedijuhtimise süsteemi nõudeid. ISO 9004 sisaldab juhiseid toimivuse parendamiseks. Ainult ISO 9001 on mõeldud sertifitseerimiseks.
ISO 9001:2015 on standardi nimetus. See koondab endas nõuded, millele organisatsiooni kvaliteedijuhtimissüsteem peab vastama, et saada ISO 9001:2015 sertifikaat. ISO 9001:2015 on kõige viimane standard ja 2015 viitab standardi uuendamise aastale. ISO 9001:2015 eelkäijad olid ISO 9001:2008 ja ISO 9001:2000.
ISO 14001:2015 on rahvusvaheline keskkonnajuhtimise standard. See koondab endas nõuded, millele organisatsiooni keskkonnajuhtimissüsteem peab vastama ISO 14001:2015 sertifikaadi saamiseks.
Toiduohutuse eesmärk on tagada toidu kasutuskõlblikkus ja kvaliteet. Need on tegevused, mis aitavad vältida bioloogilisi, füüsikalisi ja keemilisi ohte toidule. Need tegevused peavad katma kogu tarneahela alates tootmisest kuni tarbimiseni. Toiduohutust aitavad tagada toiduohutuse standardid, näiteks ISO 22000.
See sõltub olemasoleva süsteemi arendamise kulukusest (kas seda tehakse oma jõududega või konsultandi abiga), juurutamise kulukusest, muudatuste tegemise kulukusest ja auditeerimise kulukusest.
Juhtimissüsteemi kasutuselevõtt on vabatahtlik, kuid sellega kaasneb palju hüvesid. Näiteks usaldusväärsus klientide silmis, parem maine, tõhusamad ja süsteemsemad protsessid ja veel palju muud. Lisaks sellele on juhtimissüsteemi olemasolu paljudel riigihangetel osalemise eeltingimuseks.
Sertifitseeritud ettevõtted leiate Eesti Kvaliteediühingu kodulehelt, kus on võimalik otsida nii standardi kui ka ettevõtte järgi.
Audit on süsteemne, sõltumatu ja dokumenteeritud protsess. Auditid liigitatakse siseaudititeks ja välisaudititeks. Välisauditid liigitatakse omakorda teise ja kolmanda osapoole audititeks.
Kolmanda osapoole auditeid teostavad sõltumatud auditeerimisasutused, kes teostavad standardite nõuetele vastavuse sertifitseerimist või registreerimist.
Kvaliteedikäsiraamat on dokument, mis määratleb organisatsiooni kvaliteedijuhtimissüsteemi.